MIJLBREDE UFO BOVEN GUERNSEY
Piloot spreekt met UFO DATA
Door: Steve Johnson
©UFO DATA september/oktober 2007
Vertaling: Paul Harmans november 2007 met toestemming van Russel Callaghan
Wat brengt een professionele luchtvaartpiloot ertoe een waarneming van niet slechts één, maar van twee ongeïdentificeerde objecten te melden, welke volgens zijn eigen bekentenis reusachtig moesten zijn? Volgens zijn eerste schattingen moest het object de grootte hebben van een Boeing 737, maar toen hij dat checkte met de originele afstand die de luchtverkeersleiding hem gaf, besefte captain Bowyer dat hij de afstand tussen hem en de UFO verkeerd had. In feite zat de UFO veel verder weg dan hij dacht en omdat de luchtverkeersleiding het op de radar zag en dus de afstand correct doorgaf, moest het object wel meer dan een mijl (1600 meter) groot zijn. We kunnen echter captain Bowyer als een professionele waarnemer zien, piloten zijn nu eenmaal getraind in het analyseren van luchtverkeer rondom hen.
Steve Johnson sprak met captain Bowyer en met zijn toestemming publiceren wij dat interview.
Steve Johnson: Captain Bowyer ik wil u bedanken voor het nemen van de tijd om met ons te spreken en enkele vragen te beantwoorden. De waarneming boven Guernsey op maandag 23 april 2007, heeft voor nogal wat beroering gezorgd en onze lezers zouden het zeer op prijs stellen om van u te horen wat u zag.
U bent een piloot voor Aurigny, een privé-luchtvaartmaatschappij gevestigd op de Kanaal eilanden. Hoe lang bent u al voor u beroep piloot?
Captain Bowyer: Iets minder dan 20 jaar.
Steve Johnson: Welke vliegtuigtypes heeft u gedurende deze jaren gevlogen?
Captain Bowyer: F-27, Bandeirante, Navajo, Trislander
Steve Johnson: Op welk tijdstip van de dag deed u de waarneming?
Captain Bowyer: 14:00 exact, gedurende ongeveer 12 minuten
Steve Johnson: Waar waren zij in relatie tot uw positie en hoe ver schatte u dat ze van u vandaan zaten?
Captain Bowyer: Mijn 12:30 positie (Dus net iets rechts van het midden. Vert.). In eerste instantie dacht ik dat het eerste object 10 mijl bij mij vandaan zat, nadat ik echter zo’n 40 mijl had afgelegd, informeerde de grondradar dat ik nog zo’n 10 mijl van het object af zat.
Steve Johnson: Kunt u beschrijven hoe ze eruit zagen?
Captain Bowyer: Als een licht gekantelde CD, gezien vanuit mijn positie. Ze lagen gelijk met de horizon in een verhouding van 1x hoog bij 20x lang, met een grijze streep op tweederde vanaf de linkerkant naar de rechterkant. Het/zij waren helder en straalden een geel licht uit, ze waren beide gelijk.
Steve Johnson: Hoe groot denkt u dat ze waren?
Captain Bowyer: In eerste instantie omschreef ik het als de afmetingen van een 737, omdat ik dacht dat ze 10 mijl bij mij vandaan zaten, maar het bleek dat ze op 50 mijl afstand zaten en dus schat ik dat hun totale lengte, de mogelijke diameter, zo tussen een halve en hele mijl zit.
Steve Johnson: Wat zeiden de radaroperators die de objecten ook oppikten op dat moment? Waren zij net zo verrast als u deze objecten te zien?
Captain Bowyer: De radaroperator zei dat hij aan mijn linkerzijde een afwijkende radarreflectie had vanwege weersomstandigheden, maar vertelde toen dat hij primaire returns kreeg ten zuiden van het gebied waar de vuurtoren van Casquettes staat. Hij gaf tevens de positie aan een ander toestel om te kijken of ze visueel contact konden krijgen. Ik werd gevraagd naar een andere frequentie te gaan om een volledige omschrijving te geven.
Steve Johnson: Hoe lang duurde uw waarneming?
Captain Bowyer: Ongeveer 12 minuten.
Steve Johnson: Vertoonden ze enige beweging?
Captain Bowyer: Er was geen waarneembare beweging.
Steve Johnson: Er zijn berichten dat andere piloten en passagiers de objecten ook hebben gezien en er was op het Internet een foto. Kunt u hier iets over zeggen?
Captain Bowyer: Zeker vijf passagiers die achter mij zaten zagen tenminste één van de objecten. De meneer die meteen achter mij zat zei dat hij ze beide kon zien. Ze werden door mij niet gevraagd dat te vertellen, maar deden dat zelf. Een Jetstream 32 van Blue Islands zag de objecten ook terwijl ze daalden naar 3500 voet voor de nadering van Jersey. Vanuit de positie van de piloot zaten ze op een 08:00 positie gedurende een minuut. De foto die ik heb gezien is namaak. Er werden vanuit mijn vliegtuig geen foto’s gemaakt.
Steve Johnson: Had u daarvoor enige interesse in UFO’s? Heeft u eerder al eens iets gezien wat u een UFO zou noemen?
Captain Bowyer: Dit was mijn eerste officiële contact met een ongeïdentificeerd object, maar ik heb enkele jaren terug wel een ander object gezien nabij het eiland Wight. Ik had voor deze waarneming echter geen positieve of negatieve gedachten over dit soort zaken.
Steve Johnson: Heeft uw recente waarneming daar verandering in gebracht?
Captain Bowyer: Ik heb geen idee wat het waren. Ik heb nooit iets dergelijks waar ook ter wereld eerder gezien.
Steve Johnson: Heeft u enig idee wat deze objecten wellicht waren? Het waren duidelijk UFO’s (ongeïdentificeerde vliegende objecten), maar wat, in uw opinie, kan het zijn: een natuurlijk fenomeen, militaire testtoestellen of zelfs buitenaardse toestellen?
Captain Bowyer: Ik heb altijd geloofd dat het universum tegennatuurlijk zou zijn als wij daarin de enige bewoners zouden zijn, dus ik heb altijd de mogelijkheid open gehouden dat er mogelijk reizigers zijn die het heelal doorkruisen, maar ik heb me nooit afgevraagd op wat voor manier ze dat doen.
Steve Johnson: Er was speculatie dat het simpel reflecties waren, lensvormige wolken of zelfs aardlichten opgewekt door de aardbeving in Kent. Wat is uw idee over deze verklaringen?
Captain Bowyer: Het waren geen reflecties. Ik keek naar solide objecten, ook via een verrekijker met een 10x vergroting. Het waren geen lensvormige wolken. Die heb ik vele malen daarvoor gezien en het waren geen valse lichten van de zon. De aardlichten hebben misschien nog iets van waarde en dat moet beter onderzocht worden. Ik kom echter na twee maanden tot de conclusie dat deze objecten waarschijnlijk niet ‘van hier’ waren. Als het militaire testvluchten waren, dan zaten ze op 2000 voet hoogte in gecontroleerd luchtruim, in een zeer druk gebied en zonder toestemming. Als de dader kan worden gevonden dan zal er zeker een rechtszaak volgen.
Steve Johnson: Bedankt dat u de tijd heeft genomen ons te woord te staan. Iedereen van UFO DATA stelt het zeer op prijs dat u uw waarneming publiekelijk hebt gemaakt.
Nawoord
Russel Callaghan
Captain Bowyer verscheen in juni in het tv-programma van Richard en Judy
en je kunt zijn openhartige en rationele interview zien op YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=4cXj6IlFc4c
Het doet genoegen als dergelijke professionals als captain Bowyer naar voren komen en bij hun verhaal blijven. De voormalige Graham Sheperd was één van de eerste elite piloten die zijn waarneming eerlijk bekende, ondanks dat zijn werkgever in die tijd zijn BOAC piloten vertelde dat zij geen UFO’s of vliegende schotels zagen. Het is maar goed dat Graham hem wel zag, anders hadden ze wel eens een vliegtuig minder kunnen hebben.
In zijn interview met Richard en Judy oppert captain Bowyer dat zijn maatschappij de bron van de openbaring van het verhaal is, omdat hij er nog niet in het openbaar of tegen de pers over had gesproken. Hij denkt dat zijn werkgever zo vooruitstrevend was en de informatie openbaar maakte.
Captain Bowyer verwierp alle theorieën van de debunkers die stelden dat hij wolken of de reflecties van de vele kassen op het eiland waarin tomaten en druiven worden geteeld had gezien. Hij vertelt dat hij die vele malen had gezien en het was niet wat hij en de andere piloten en passagiers zagen.
Omdat ik (Russel Callaghan) de pet draag van redacteur en ook de pet van de zeer objectieve onderzoeker, zal ik nu voor wat beroering zorgen. Ik geloof zeer zeker dat captain Bowyer iets heel ongewoons zag, hij pakte zelfs een verrekijker om de objecten te bekijken en beschrijft de details die hij zag. Dat maakt het tot een fascinerende waarneming. Mijn enige probleem is dit: waarom heeft niemand van de passagiers of de bemanning eraan gedacht een foto van dit verbazingwekkende schouwspel te maken?