UIT DEN HOOGE
Door: Loes Modderman
april 2013
Er
is de laatste tijd nog al eens wat op internet verschenen over
het Vaticaan dat zich bezig schijnt te houden met de vraag hoe
aliens ontvangen moeten worden en of ze wel of niet gebukt gaan
onder de erfzonde. Mooie cartoons zijn het gevolg van zulke onzinnige
overwegingen. Hoe de nieuwe paus erover denkt is nog niet bekend,
denk ik. Anders is dat met de vaker aan de weg timmerende astronoom
van het Vaticaanse observatorium, Dr.Guy Consolmagno.
Dr.Guy Consolmagno
Op de Blog Specolations staat een artikeltje van hem, waarin hij zich in niet misverstane bewoordingen verdedigt tegen een artikel dat er blijkbaar over hem is verschenen. Hij zegt niet van wie, maar de journalist heeft hem opzettelijk, zegt hij, verkeerd geciteerd. Er is geen sprake van een Vaticaans geheim rond UFO's, zegt de geleerde, "en we geloven niet dat Jezus een halve alien was". Dat laatste, daar kan ik inkomen.
Er is in Consolmagno's optiek geen sprake van bewijsbaar buitenaards leven: "Laat mij het zo sterk zeggen als ik kan: ik ken geen enkel geloofwaardig bewijs dat er ooit contact is geweest tussen buitenaardse aliens en de Aarde". Dr. Consolmagno kent alle belangrijke astronomen van de wereld en is vertrouwd met ieders waarnemingen. Geen enkele astronoom heeft volgens hem ooit enig bewijs waargenomen dat UFO's van Unidentified Objects tot Identified Objects zou maken, dus waar heeft die journalist het over? "Er is niets, en dus is er ook niets te onderzoeken", meent hij.
De eerwaarde astronoom heeft veel contacten met 'de SETI gemeenschap', een miljardenproject waar astronomen en radioastronomen met de duimen zitten te draaien, aangezien er in de afgelopen decennia nog geen ET zo onwijs is geweest om te zeggen " Bliep! Hier ben ik!" Desalniettemin verwacht de 'scientific community' dat 'First Contact' dáár zal moeten gebeuren. Men zal moeten wachten tot St. Juttemis.
Consolmagno is geen dommertje. Hij ontkent niet dingen te zien die hij niet kan verklaren, maar verkiest daar geen identiteitskaartje aan te hangen. Daarin heeft hij gelijk, want geen van ons heeft BEWIJS dat UFO's van buiten ons zonnestelsel komen, ook al schijnen ze dat vaak zelf tegen abductees of uitverkorenen te vertellen. Er zijn genoeg andere opties voor hun herkomst, al is daar net zo min hard bewijs voor. Voorzichtigheid is dus geboden. Temeer omdat de variëteit van hun uiterlijke verschijning en gedrag doet vermoeden dat we niet met één enkel fenomeen te maken hebben. Aliens hebben wel wat gemeen met het Vaticaan: ze zijn dol op rookgordijnen.
Dan denk ik aan een andere astronoom, Dr. Jacques Vallée, die zijn ervaringen beschreef in zijn dagboek 'Forbidden Science' . In de 50er jaren zag hij in het observatorium in Frankrijk van alles door zijn telescoop wat op sterrenkaarten niet voorkwam, en met verbijstering merkte hij dat zijn collega's, die natuurlijk dezelfde waarnemingen deden, de opdracht hadden die NIET te melden, en gewoon te vergeten, net als piloten en astronauten tijdens hun debriefing te horen krijgen dat wat ze gezien hebben niet bestaat.
"Ik ben geen StarTrek fan" zegt Consolmagno nadrukkelijk. Dat is spijtig. Want StarTrek bergt vele geheimen en is voor velen de inspiratie geweest om astronoom te worden of zich met ruimtevaart bezig te gaan houden. De lof van StarTrek en schepper Gene Roddenberry kan niet genoeg gezongen worden. Ik wed dat aliens hun kinderen ervoor hebben laten opblijven.
Maar dan is er Monseigneur Corrado Balducci, lid van de Curie en zo om te zien niet de meest wilde van het Pauselijk Bedrijf. Hij was degene die een paar weken geleden het 'Habemus Papam' van het balkon uitsprak, een belangrijk man dus. Balducci heeft zich in het onderwerp verdiept, en in tegenstelling tot veel Gristenen ziet hij buitenaardse ontmoetingen met vreugde tegemoet, en weet hij zeker dat ze niet van demonische aard zijn. En dat terwijl hij een expert is in demonologie, lees ik. De Monseigneur ziet in alien contact geen bedreiging maar een kans van spirituele betekenis.
Balducci heeft zich tegen een Amerikaanse wetenschapper laten ontvallen dat het Vaticaan het UFO fenomeen 'rustig maar nauwlettend' volgt. Hij is persoonlijk betrokken bij een groep die het Vaticaan informeert en raad geeft rond het vraagstuk van contact met 'supernatural beings'. Daar schijnen aliens ook onder te vallen. Verder, neem ik aan, engelen en demonen. Wel bestaat er bij hem en onder andere ook bij Father Malachi Martin, een exorcist en demonoloog, de zorg dat de dogma's en de leer mogelijk in de revisie moeten als buitenaardse contacten eenmaal een feit zijn. Veel heiligen geloofden in buitenaards leven, zegt Balducci. Zelf is hij overtuigd van het bestaan van UFO's en aliens, en hun aanwezigheid op aarde acht hij meer dan waarschijnlijk.
Beter dan Balducci's woorden weer te geven vertaal ik hier het buitengewoon interessante interview uit 1999 van Adriano Forgiore met Balducci, Forgiore is editor van verschillende Italiaanse UFO tijdschriften, vertaald in het Engels door Dawn A. Bissel.
Zegt Forgiore: Ik ontmoette Monseigneur Corrado Balducci bij de tweede Ufologische Conferentie van Ancona, getiteld "Buitenaardse civilisaties tussen twijfel en rede", op 17 april 1999. Balducci, een demonoloog van het Vaticaan is een open mens met een plezierig optreden die heel bekend is in het ufologische circuit omdat hij openlijk heeft verklaard te geloven in de mogelijkheid van interactie tussen buitenaardse intelligenties en de Aarde. Zijn zijn uitspraken gedaan op verzoek van het Vaticaan? Ik wilde weten wat de religieuze repercussies van het contact met Monseigneur Balducci zouden zijn.
AF: Monseigneur, waar komt uw interesse in buitenaardse intelligenties vandaan?
MB: Hoewel ik er pas vier jaar geleden, in 1995 op de televisie over ging praten, ging ik me jaren geleden, in 1959 diepgaand interesseren voor ufologie, toen ik mijn tijd besteedde aan de studie van demonologie. Daarvoor moest ik het terrein van de psychiatrie en parapsychologie verkennen, en zo kwam ik in contact met onderwerpen die met ufologie verbonden waren. Ik herinner me dat er in de vijftiger jaren een tendens was om tot elke prijs de studie van parapsychologische fenomenen te ontmoedigen, vanuit wetenschappers en onder de clerus. Men hield vol dat er geen basis was om parapsychologie te erkennen en dat het allemaal op nonsens en fantasie berustte. Alles werd ontkend. Die houding vond men terug in de ufologie, die verbonden was met andere controversiële onderwerpen.
Ik verzamelde materiaal, en realiseerde me daarbij dat de generaliserende afwijzing geworteld was in onlogisch fanatisme. Er moest iets zijn, zelfs als je alleen je gezond verstand zou gebruiken, en door met inzicht te redeneren blijkt het fenomeen niet te ontkennen. Strikte kritiek is in strijd met de waarde van menselijke getuigenissen. In recente jaren zijn de getuigenissen van ufologische gebeurtenissen enorm toegenomen, en toch zijn er nog massa's mensen die het allemaal afdoen als nonsens. Natuurlijk is er in veel gevallen sprake van natuurlijke fenomenen die misschien verkeerd worden geïnterpreteerd, maar het is ondenkbaar dat alles in die categorie thuishoort. Totaal scepticisme is volledig ongerechtvaardigd.
AF: En wat is er op het ogenblik gaande op uw terrein?
MB: Dit heb ik nooit aan iemand verteld, maar ik zeg het je nu: sommige theologen hebben tegen me gezegd "Balducci, wat jij aan het doen bent, dat is allemaal fantasie!" En dat waren vooraanstaande theologen, niet zomaar willekeurige mensen. Als ik dan mijn interesse uitlegde verdedigde ik die met hand en tand door te zeggen dat het de hoogste tijd is dat we deze houding veranderen, want als we zo doorgaan eindigen we met de waarde van de menselijke getuigenis af te zwakken en kapot te maken. Dat is wat me zorgen baart omdat menselijke getuigenissen de basis zijn van ons leven als een individu, ons leven in de gemeenschap, maar bovenal de basis voor een spiritueel leven als Christenen, gegeven dat de Goddelijke Openbaring een historisch feit is. God's Openbaring wordt gedragen door het Evangelie en het getuigenis van mensen.
Als we geloven in de verslagen van Bijbelse wonderen, dan schrijft de logica voor dat we ook moeten geloven in verslagen van buitengewone gebeurtenissen die zich vandaag de dag voltrekken. Het spreekt vanzelf dat we moeten bewijzen dat iedere zekerheid is gebaseerd op een geloofwaardig fundament. Bovenal heb ik besloten betrokken te raken bij ufologie om de getuigenissen van mensen te verdedigen.
AF: Bij verschillende gelegenheden hebt u gezegd dat de inzittenden van UFO's mogelijk spiritueel verder ontwikkeld zijn dan wij.
MB: Laat me beginnen te zeggen dat engelen geen ruimtevaartuigen gebruiken. Als puur spirituele entiteiten zijn ze waar ze willen zijn en als ze zich aan ons willen tonen dan zullen ze geen probleem hebben om een zichtbare vorm aan te nemen. Dus als we het hebben over buitenaardsen, dan moeten we denken of aan wezens zoals wij, of, bij voorkeur, wezens die anders zijn dan wij maar altijd een spirituele component hebben bij het lichamelijke, al zullen ze daar anders mee omgaan dan wij aardse mensen.
Tegenwoordig accepteert de wetenschap vormen van leven in de kosmos, ook al wil ze niet het feit erkennen dat deze intelligenties al hier kunnen zijn in onze planetaire sfeer, in een duidelijke vorm. Hoe gaat de theologie om met dit probleem? Opinies ten gunste van de bewoonbaarheid van andere werelden worden niet alleen door niet-kerkelijke geleerden onderschreven, maar ook door theologen en mensen die gestorven zijn en heilig werden verklaard, zoals Padre Pio. Het boek dat in 1974 geschreven werd door de priester Don Castello, 'Thus spoke padre Pio", zegt dat iemand in Padre Pio's communauteit hem vroeg: "Vader, ik dacht dat de aarde niets was in vergelijking tot de sterren en al de andere planeten", waarop Padre Pio antwoordde "Ja, en als we de aarde verlaten zijn we niets. De Heer beperkte zijn glorie niet tot deze kleine planeet. Op andere planeten zullen er wezens zonder zonden zijn."
Ik kan ook verwijzen naar Kardinaal Niccolu Cusano (1401-1464) die schreef "er is geen ster waarvan we gezagvol het bestaan van andere wezens kunnen uitsluiten die zelfs verschillend van ons kunnen zijn." De Jezuïet en astronoom, Vader Angelo Secchi (1818-1866) schreef "het is absurd de werelden die ons omringen te beschouwen als onbewoonde woestijnen." En zo kan ik wel doorgaan. Natuurlijk hebben we nog geen wetenschappelijk bewijs van deze kwestie.
Hoewel, op het gebied van theologie en de Schrift kunnen we enkele observaties maken. Als Gods macht onbegrensd is, is het niet alleen mogelijk maar ook waarschijnlijk dat er bewoonde planeten bestaan. Er is tenslotte ook een groot verschil tussen engelen, puur spirituele wezens, en wij, die gemaakt zijn van geest en stof en wier ziel in z'n daden beperkt is door de mogelijkheden van ons lichaam. Dat wordt verklaard door het axioma dat de Natuur geen sprongen neemt. En dus is het waarschijnlijk dat de afstand tussen ons en engelen kleiner wordt gemaakt door wezens die, hoewel ze een lichaam hebben - misschien een perfecter lichaam - een ziel hebben die minder geconditioneerd is door haar evolutie. Dat zou kunnen, en niet alleen is dat waarschijnlijk in mijn opinie, maar ook wenselijk. In de nabije toekomst zouden deze wezens ons kunnen helpen, speciaal in onze spirituele ontwikkeling.
AF: Sommige onderzoekers denken dat dit in het verleden al gebeurd is.
MB: Dat is een interessant punt. Het is een punt van discussie of deze wezens ons al heel lang beschermd hebben en geholpen. Sommigen hebben de hypothese geopperd dat sommige rampen zijn vermeden dankzij hen.
Als intelligente wezens van andere planeten werkelijk bestaan, dan zouden we een oplossing moeten vinden hoe we hun bestaan kunnen verzoenen met de Verlossing door Christus. Als Christus het centrum is en hoofd van de hele Schepping, dan bestaat er geen wereld die niet naar Christus verwijst, want alles is onder invloed van Zijn goddelijk Woord en Zijn glorie. En er is geen glorie mogelijk zonder het bestaan van intelligente wezens die het kunnen begrijpen. Hoe dan ook, het is absurd te denken dat de enige vorm van intelligentie die van onszelf is. Andere intellectuele krachten, verschillend van die van de mens en op een ander manier vormgegeven is niet alleen mogelijk, het is extreem waarschijnlijk.
AF: Is uw research persoonlijk of in opdracht van het Vaticaan?
MB: persoonlijk.
AF: Twintig jaar geleden sprak Vader Domenico Grasso zich publiekelijk uit voor het UFO fenomeen. Was het voor hem ook persoonlijk?
MB: Deze research is absoluut persoonlijk. Het Vaticaan beslist niets. We krijgen geen opdracht om dit of dat te bestuderen, maar individuen hebben een grote vrijheid in hun handelen. Het Vaticaan zal blij zijn als het weet dat Balducci ook heeft gesproken over ufologie. We werken niet volgens specifieke orders, absoluut niet.
AF: In uw opinie, wat zouden de implicaties van het fenomeen voor onze huidige beschaving en voor de toekomst kunnen zijn, als we een mogelijke interactie tussen mensen en buitenaardse intelligenties erkennen?
MB: Dat is een vraag die makkelijker te beantwoorden zou zijn als we wisten hoe deze wezens zijn. Ik ben hier al op in gegaan en ik heb mijn mening gerechtvaardigd met 'waarschijnlijk'. Alles zal afhangen of ze superieur of inferieur aan ons zijn. Als ze net zo zijn als wij zullen er niet veel complicaties zijn, omdat ze ongeveer een soort civilisatie zullen hebben als de onze. Maar als ze superieur zijn aan ons ligt het anders. Dan zouden een heleboel aannames kunnen veranderen.
AF: Volgens sommige studies zijn de verschijningen van de Maagd Maria verbonden met het UFO fenomeen. Sommige verschijnselen waar ze mee gepaard gaan schijnen van ufologische oorsprong te zijn. Hoe denkt u daarover?
MB: Dat is absoluut onmogelijk. Alsjeblieft zeg, Onze Lieve Vrouwe kan doen wat ze wil, en heeft heel zeker geen UFO nodig.
AF: In een editie van het tijdschrift Visto, drie jaar gelden, bevestigde u gedeeltelijk de tekst van het Derde Geheim van Fatima dat al dertig jaar bestaat maar nog nooit is vrijgegeven door de Kerk.
MB: Ja. Er zijn twee dingen in het derde geheim van Fatima. Iedereen heeft het eerste gehoord, maar weinigen hebben het tweede opgemerkt. Het eerste vertelt ons van een nucleaire oorlog voor het eind van het millennium. Vanuit de context is dat duidelijk. In feite heeft de tekst het over wapens die machtiger zijn dan duizend zonnen. Het is duidelijk welke wapens bedoeld worden want de tekst gaat verder met te zeggen dat "de levenden de doden zullen benijden.". Dat betekent dat de mensen die het overleven zullen lijden onder de straling.
Het andere, minder bekende aspect is de leerstellige crisis van de Kerk. Drie jaar geleden werd ik geïnterviewd door de Canadese TV. Ik zei: "Ja, de Madonna van het derde geheim van Fatima zegt dit, maar niemand heeft opgemerkt dat ze eerst zegt dat dat zal gebeuren als de mensheid haar wegen niet betert. Daar hangt het van af. Maar ik ben optimistisch. Wij, als volk, kunnen de waarheid van een voorspelling ombuigen, de datum en de intensiteit van de voorspelde gebeurtenissen veranderen en ze verzachten. Het vernieuwen van spiritualiteit in jonge mensen is een goed teken. Ik bedoel spiritualiteit gebaseerd op de regels van de Kerk.
AF: Gelooft u dat buitenaardsen in een mogelijk toekomstige ramp kunnen ingrijpen?
MB: Ik heb al gezegd dat het mogelijk is voor deze wezens om de mensheid te hulp te komen. Maar we moeten niet rekenen op hulp. Wij moeten zelf veranderen en volwassen worden.
Tot
zover Balducci. Een buitengewoon interessant interview. Het is
wonderlijk hoe de gedachten van een man die zich al jaren op het
onderwerp bezint alleen binnen het framewerk van het Christelijk
theologisch denken blijft. Zelf zal hij dat niet als beperkend
ervaren, maar het is het wel.
Tweemaal gaat hij in de verdediging: als hij het gevoel heeft dat de soevereiniteit van een individu binnen het Vaticaan in twijfel wordt getrokken, en bij de notie van UFO's in verband met verschijningen van Maria. Dat laatste moet hij zelf ook ooit hebben overwogen, dat kan bijna niet anders. Ook de vroomste katholiek zou moeten weten dat Maria de 'zon' niet naar beneden kan laten tuimelen, zoals dat op 13 oktober 1917 in Fatima gebeurde, en sindsdien ook bij andere verschijningen van Maria.
Er moet zo nu en dan een innerlijk conflict zijn tussen geloof en kennis bij een man als Balducci, al zal hij dat natuurlijk niet aan de openbaarheid prijsgeven in een UFO tijdschrift. Hij kijkt wel uit. Het is een manier van interpreteren van 'wonderen' die een grotere revolutie zou veroorzaken dan de wonderen op eigen kracht tot nu toe hebben gedaan.
Enkele jaren geleden schreven de Portugezen Dr.Joaquim Fernandez en Fina D'Armada twee boeken: Heavenly Lights (2005), en Celestial Secrets (2006), over wat ze noemden het 'eerste contact met aliens': het 'wonder' van Fatima. Ondertitel van het eerste boek: The Apparitions of Fatima and the UFO Phenomenon. De boeken kregen een inleiding van Dr. Jacques Vallée en Jim Marrs, beide corifeeën in de ufologische gemeenschap. Celestial Secrets - The Hidden History of the Fatima Cover-up werd bovendien opgedragen aan Dr. John Mack, ook niet de eerste de beste. In 2008 verscheen een derde boek: Fatima Revisited: The Apparition Phenomenon in Ufology, Psychology and Science.
De zes verschijningen van 'Maria' van 13 mei tot 13 oktober 1917 worden in deze boeken ontleed, en alle getuigen die nog leefden, plus de originele getuigenverklaringen en de omvangrijke literatuur werd daartoe uitgeplozen. Natuurlijk ging het de schrijvers in eerste instantie om het beroemde 'Zonnewonder': de zon die stralenschietend naar beneden dwarrelde, de natgeregende menigte droogde in enkele seconden, en een onuitwisbare indruk bij de doodsbange getuigen achterliet. Was dat echt de zon? Nee, natuurlijk niet. Was het een UFO? Natuurlijk. Veel keus is er niet, de hemelse wonderen komen of van God of van aliens, en die twee mogelijkheden lijken regelmatig in elkaar over te lopen.
Persoonlijk hou ik erg van dat soort dingen, want ik ben niet katholiek, en het fascineert me enorm. Want als het inderdaad UFO's waren die het circus van Fatima beheersten, hoe zit het dan met al die andere verschijningen van 'Maria'? Dat zijn er nogal wat, en de Kerk kan niet zonder Mariale en andere wonderen. Die houden haar op de been.
Vermoedelijk zijn astronoom Consolmagno en Balducci geen soepele gesprekspartners van elkaar. Blijkbaar zijn er twee volkomen gescheiden hemelse werelden: die van de CETI astronomen die wanhopig voor hun computerscherm zitten te wachten op een zinvolle bliep bliep van één van hun batterij geld verslindende radiotelescopen, een 'bliep bliep' die al decennia lang niet wil komen. En in het verlengde daarvan de Vaticaanse astronoom die bewijzen wil zien en daarom a priori alles afwijst wat hem die bewijzen niet kan leveren.
Aan de andere kant een diepgelovig mens die zijn idealen projecteert op UFO's en ze probeert in te passen in zijn dogmatische wereld terwijl hij de buitenwereld open wil maken voor wat hij zelf niet werkelijk open tegemoet kan treden. Twee werelden, beide gebakken in het geloof, beide met hun eigen insteek in het UFO fenomeen. Daarnaast andere Vaticaanse geleerde theologen die alles domweg afwijzen, zoals de meeste niet-gelovigen doen. Alleen, van mensen die hun leven in dienst van een kerk doorbrengen die historisch een wonder heeft gemaakt van de gekste dingen, hoe kunnen die mensen zich afwenden van het 'wonder' van het onbekende? Is dat niet precies wat ons omhoog doet kijken naar de sterren... en naar UFO's?