IS THERE A CASE FOR UFO’s?
By Don Berliner, The Fund for UFO Research, Inc. 2002
Vertaling: Paul Harmans
IS ER BEWIJS VOOR UFO’s?
Het enige wat je in het geval van UFO’s kunt beweren, zonder het risico te lopen een onplezierige discussie op te roepen, is dat zij hoogst controversieel zijn. Uiteindelijk heeft elke discussie over hun aard, hun herkomst, de betekenis ervan en inderdaad hun werkelijk voorkomen wel geleid tot enkele algemeen aanvaarde conclusies.
De cruciale vraag is of hun bestaan echt is en van onbekende oorsprong. De argumenten die opgeworpen worden door de sceptici concentreren zich op het ontbreken van acceptabel wetenschappelijk bewijs van de aanwezigheid van één enkele UFO. Getuigenissen van deskundigen, foto’s en radaropnamen worden afgewimpeld als onvoldoende wetenschappelijk. En sinds UFO’s vaak gelijk worden gesteld aan buitenaardse ruimteschepen, wijzen de sceptici naar de beweerde onmogelijkheid om astronomische afstanden af te leggen en het gebrek aan motivatie (van de buitenaardsen) in verband met de niet vaststaande resultaten daarvan.
Degenen aan de positieve kant wijzen op hetzelfde bewijs en voeren aan dat vergelijkbaar materiaal en vergelijkbare gekwalificeerde getuigen in de meeste landen voor de wet worden geaccepteerd. Wat betreft de mogelijkheid dat UFO’s buitenaardse ruimteschepen zijn (een aanname die niet onherroepelijk waar hoeft te zijn), daarvan zeggen de voorstanders dat elke discussie over de waarschijnlijkheid van reizen tussen andere werelden nutteloos is door het gebrek aan kennis over de techniek die de UFO-nauten bezitten, hun normale levensduur en hun motivaties (of het gebrek daaraan) om extreme afstanden af te leggen.
Het
Bewijs
Bewijs van een UFO-waarneming mag dan mondeling zijn (de omschrijving van een
persoonlijke ervaring) met of zonder vastgelegde feiten (fotografisch, radar,
fysiek). De betrouwbaarheid van elke getuigenis berust op de hoeveelheid en
precisie van deze gegevens en het persoonlijke karakter en de technische achtergrond
van de getuige(n). De bruikbaarheid van de betrouwbare gegevens berust weer
op de aard ervan: wijst het op een conventionele verklaring of naar iets ongebruikelijks?
Als elke UFO-rapportering overtuigend kon worden gekoppeld aan een conventioneel astronomisch of atmosferisch fenomeen, dan bestond er geen UFO-mysterie. Het is juist omdat zo vele UFO-meldingen niet op een logische wijze zijn te verklaren als sterren, planeten, satellieten, vliegtuigen, ballonnen, enz. dat het UFO-mysterie op zijn minst al sinds het midden van de jaren veertig bestaat.
De meest overtuigende UFO-waarnemingen werden gerapporteerd tijdens de jaren veertig, vijftig en zestig door burgerluchtvaartpiloten, luchtmachtpiloten en ex-luchtmachtpiloten. Deze mensen hebben de opleiding en de ervaring om onderscheid te maken tussen normale lichten in de lucht en hoogst abnormale verschijnselen. Zij weten hoe vliegtuigen en meteoren eruit zien omdat ze die vele malen hebben waargenomen. Hun visuele observaties werden regelmatig ondersteund door radargegevens die absoluut hetzelfde lieten zien. Zij waren daarom in staat, in vele gevallen, om methodisch de conventionele fenomenen, tijdens de overwegingen een UFO te identificeren, te elimineren.
In dezelfde decennia werden de meeste UFO-waarnemingen gedaan bij vol daglicht en regelmatig op korte afstand waardoor vorm en oppervlaktekenmerken konden worden onderscheiden en dat maakte het gemakkelijker om conventionele zaken uit te sluiten en ook werd de beschrijving van de ongewone waarneming gedetailleerder. Wanneer alle normale verklaringen waren uitgesloten, konden de getuigen zich meer concentreren op de aspecten van de waarneming welke zeer ongewoon waren.
Deze afwijkende aspecten waren inclusief de vorm van de UFO’s en de vliegbewegingen. De meeste UFO’s die bij daglicht werden waargenomen werden omschreven als eenvoudige geometrische vormen: schijven, ovalen, bollen en cilinders en de oppervlakken leken van metaal. Dergelijke vormen zijn niet alleen niet-bestaand onder de bekende vliegtuigen, maar zijn ook strijdig met alle theorieën over luchtvaart. In de meeste gevallen leveren zij eerder ongunstige resultaten dan nuttige.
Nog ongewoner zijn de kenmerken van hun vlieggedrag: geluidloze stilstand, geluidloze vlucht op hoge snelheid, supersonische vluchten op lage hoogten zonder supersonische knal en heftige manoeuvres waarbij zeer hoge G-krachten optreden. De verrichtingen van veel UFO’s doen vermoeden dat zij onafhankelijk van de lucht vliegen of zelfs van de zwaartekracht. Het verwezenlijken van deze manoeuvres is al tientallen jaren één van de grootste doelstellingen van de luchtvaartindustrie.
Op basis van hun verschijning, gedrag en het regelmatig zeer dicht opeen vliegen in formatie, moeten we de mogelijkheid onder ogen zien dat sommige UFO’s gefabriceerde, hightech voertuigen zijn. Als dat het geval is dan moeten ze of van ons zijn, of van iemand anders. Elke ‘UFO’ die van ons is moet zeer bekend zijn bij het Amerikaanse leger, die hem vervolgens gretig zou kwalificeren en hem verwijderen uit de beschamende ‘ongeïdentificeerde’ categorie.
Geheime
Amerikaanse vliegtuigen
Terwijl er altijd enkele militaire vliegtuigen om begrijpelijke redenen geheim
worden gehouden, veranderd de geheime status van hun bestaan zodra zij operationeel
worden of als blijkt dat zij niet voldoen aan de verwachtingen. Het is mogelijk
dat momenteel nog geheime Amerikaanse vliegtuigen een of meerdere karakteristieken
vertonen die over het algemeen aan UFO’s worden toegeschreven, maar van
de vliegtuigen die in de jaren veertig, vijftig en zestig geheim waren kan redelijkerwijs
worden aangenomen dat zij nu bekend zijn bij de luchtvaartdeskundigen en bij
zowat elk lid van onze samenleving. Zij zijn of in productie genomen, of op
de schroothoop of in het museum terechtgekomen.
Als we de onwaarschijnlijke en bijna onmogelijk kans in overweging nemen dat zeer geavanceerde Amerikaanse militaire wapens geheim zijn gehouden gedurende drie decennia of langer – iets wat nooit eerder in de geschiedenis is voorgekomen – dan moeten we de serieuze implicaties onder ogen zien. We hebben dan honderden miljarden dollars gespendeerd aan de bekende en hoogst inferieure vliegtuigen. Deze vliegtuigen zijn gebruikt en worden nog gebruikt terwijl veel superieurderde vliegtuigen verborgen zijn gehouden en niet gebruikt zijn om oorlogen te winnen die vele mensenlevens hebben gekost en nog veel meer mensen bedreigden.
Dergelijke praktijken zijn ongekend en niet te verdedigen. Als een land superieure vliegtuigen heeft, dan laat het zijn luchtmacht niet verscheidene generaties vliegen met tweederangs toestellen. Het zet niet dergelijke inferieure vliegtuigen in bij een oorlog terwijl het beschikt over een omvangrijk arsenaal superieure toestellen die een veel grotere kans bieden op een snellere en zekerder overwinning. Het lijkt daarom uiterst onwaarschijnlijk dat de meeste van de niet te identificeren UFO’s van 30 jaar geleden of langer, Amerikaanse militaire vliegtuigen waren. Zij moeten daarom van buiten de VS komen.
Geheime
vliegtuigen van bevriende landen
Het voorkomen van vliegtuigen in het Amerikaanse luchtruim van bevriende landen
zoals Canada, Engeland, Frankrijk en Israël moet bekend zijn bij de Amerikaanse
militaire autoriteiten en zal bijna zeker ook bekend zijn bij de controlediensten
van de burgerluchtvaart (FAA). Als er aanzienlijke aantallen superieure toestellen
van buitenlandse mogendheden al sinds de tweede wereldoorlog over Amerika vliegen,
dan moeten daar gegronde redenen voor zijn die bekend zijn bij het Amerikaanse
leger. Maar deze landen zijn zelf ook geconfronteerd met raadselachtige UFO-rapportages
en bevinden zich in dezelfde oncomfortabele positie als de VS.
Mocht het zo zijn dat één of meerdere bevriende naties dergelijke superieure vliegtuigen heeft ontwikkeld, dan zou het Amerikaanse leger die welhaast zeker hebben aangeschaft of ze in licentie in eigen land hebben geproduceerd. Dat is ook gebeurd met de Engelse ‘Electric Canberra jet bomber’ en de ‘British Aerospace Corp. Harrier VTOL fighter’. En net als met de in Amerika gebouwde toestellen zouden ook deze niet decennia lang geheim worden gehouden en niet in reserve terwijl ze goed inzetbaar waren bij verdedigingstaken of oorlogen.
Geheime
vliegtuigen van niet-bevriende landen
De waarschijnlijkheid dat zeer geavanceerde vliegtuigen van niet-bevriende landen
al decennialang over de VS vliegen, zonder toestemming of in kennisstelling,
is zelfs nog kleiner dan de waarschijnlijkheid dat bevriende naties dat doen.
Als dat wel het geval is dan zouden zij het grote risico lopen op een onvoorziene
oorlog als hun toestellen ontdekt en geïdentificeerd worden. De kans dat
hun onbetaalbare, vergevorderde techniek bij een crash of gedwongen landing
in handen komt van de VS is levensgroot aanwezig.
De enige niet-bevriende natie die in staat is om enigszins vergelijkbare geavanceerde vliegtuigen te ontwikkelen en produceren is Rusland. Andere niet-bevriende landen zoals Communistisch China, Libië, Iran, Irak en Cuba, hadden zelfs nog meer gebrek aan intellectuele en industriële capaciteiten die nodig zijn om technologische doorbraken te bereiken dan Rusland. Elk van deze naties – of andere landen – hebben nooit herhaaldelijk gebruik gemaakt van dergelijke superieure wapens om een eind te maken aan politieke en economische toestanden die zij met de conventionele wapens niet konden beëindigen.
Dus als de theorie van binnenlandse of buitenlandse vliegtuigen niet de grote aantallen - bijna zeker gefabriceerde - UFO’s kan verklaren die al meer dan een halve eeuw in grote delen van de wereld worden waargenomen, kan het dan mogelijk zijn dat deze UFO’s niet van ons zijn, noch van wat gebruikelijk wordt overwogen als van buitenaf?
Buitenaardse
UFO’s
Op het eerste gezicht lijkt het idee dat UFO’s voertuigen kunnen zijn
van buiten de aarde absoluut belachelijk, het ongefundeerde resultaat van de
ijdele hoop van onwetenschappelijke breinen. Als buitenaardse voertuigen ooit
onze planeet zouden bereiken, zouden zij dan niet als eerste ontdekt en geïdentificeerd
zijn door wetenschappers, in plaats van oppervlakkige waarnemers? Hun aard en
herkomst zou nauwkeurig bepaald worden door vakkundig opgeleide personen en
het nieuws zou door ervaren journalisten bekend worden gemaakt, niet door zelfaangewezen
experts met een gebrek aan formeel voorkomen dat nodig is voor een dergelijke
zwaarwegende opdracht.
Zo onwaarschijnlijk als het voorkomen van niet-aardse voertuigen in de nabijheid van de aarde mag lijken, zo neemt de aannemelijkheid van een dergelijke aanwezigheid met de week toe, dankzij de ontwikkelingen in de nieuwe en goedgeaccepteerde wetenschap van de astrobiologie. Astrobiologie heeft tot taak te zoeken naar het bewijs voor levende zaken in het universum: complexe prebiotische moleculen, grote hoeveelheden water, fossielen in meteorieten en aardeachtige planeten in een baan om verre sterren.
Als
gezaghebbende rapporteringen van wezenlijk vormgegeven voertuigen, die spectaculaire
prestaties leveren, worden bekeken in het licht van een stroom astrobiologische
ontdekkingen, dan is de kans dat sommige UFO’s buitenaards zijn helemaal
niet zo vergezocht. Wetenschappers in de astronomie en andere disciplines, met
een serieuze geest, schatten dat er miljarden planeten in het heelal bestaan
en dat miljoenen daarvan leven kunnen huisvesten. Als er zelfs maar een paar
van deze planeten worden bewoond door technologische beschavingen dan is er
de mogelijkheid dat zij de techniek en het verlangen hebben om andere werelden,
zoals de onze, te verkennen.
De eventuele ontdekking van of contact met één of meerdere buitenaardse
beschavingen wordt verondersteld. Een zoektocht in de nabije ruimte naar onbemande
sondes, die door buitenaardsen zijn gestuurd, wordt nu zelfs serieus overwogen
omdat we zelf ook al vele jaren lang onbemande sondes naar planeten in ons zonnestel
sturen. De overeenkomstige bedoelingen tussen deze sondes en UFO’s is
moeilijk te negeren.
Samenvatting
Honderdduizenden UFO-waarnemingen zijn gedaan door mensen in alle lagen van
de bevolking, in alle delen van de wereld. Tienduizenden UFO-rapporteringen
zijn in de laatste 55 jaar doorgegeven aan regeringsagentschappen en particuliere
instellingen. Duizenden van deze rapporteringen hebben een zorgvuldig en kritisch
onderzoek doorstaan en lijken echte objecten te beschrijven van onbekende herkomst.
De patronen van deze UFO-verschijningen en hun gedrag wijzen op een beperkte reeks van maten en vormen van ongeïdentificeerde voertuigen, ondanks de vaak vertwijfelde pogingen van de Amerikaanse en andere regeringen om ze hoofdzakelijk af te doen als vergissingen gedaan door naïeve personen. De prestaties, regelmatig geobserveerd door deskundige getuigen, liggen ver voor op onze techniek van vandaag de dag en zeker op die van de jaren veertig.
Als zelfs maar één van deze ongeïdentificeerde UFO’s een buitenaards voertuig blijkt te zijn, dan zal de uitwerking daarvan op onze nationale cultuur, economie, politiek en persoonlijke leven alleen begrensd worden door wat is geleerd van een open en objectieve studie van het onderwerp.