UFO-WAARNEMING PAUL HARMANS - eigenaar en beheerder UFOWIJZER Mijn interesse in UFO's en aanverwante zaken is begonnen met de waarneming van een UFO in 1974 in Frankrijk, waarvan hieronder een verslag. Mijn UFO-waarneming: In 1974 was ik zeevarende bij Shell-Tankers. In oktober van dat jaar lagen we met de 70.000-tons tanker ‘Diloma’ in het droogdok te Marseille, Frankrijk. Op een dag (het was eind oktober, ik kan me de exacte datum niet meer herinneren), zo rond het middaguur, stonden we met een man of zeven op het achterdek omdat het schip weer te water zou worden gelaten. Dat is voor zo’n groot schip een langdurige kwestie, voordat het droogdok weer vol water stond hadden we alle tijd om wat om ons heen te kijken.
Het was een prachtige, zonnige dag en er was nauwelijks bewolking. Opeens maakte één van ons de anderen erop attent dat er boven de heuvels rondom Marseille een heel helder licht te zien was, op zo 'n 6 km afstand (in eerste instantie dacht ik dat het slechts 2 km was, maar via Google Earth blijkt het 6 km te zijn) vanaf ons droogdok, op een hoogte van zo 'n 150 meter (vanwege de grotere afstand dan in eerste instantie gedacht, kan de hoogte dus ook meer zijn geweest). Het licht stond roerloos in de lucht en had zo te zien ongeveer de grootte van een kwart van de maan, misschien iets kleiner. Het maakte geen geluid. In eerste instantie deden we er wat lacherig over, het woord UFO viel enkele malen. We bleven het echter goed in de gaten houden. Na een tijdje werden we nieuwsgieriger en hadden het erover dat de planeet Venus nogal eens voor een UFO werd aangezien. Toch leek ons niet dat dit Venus was, zo midden op de dag en zo helder en groot. Het is ook zeker moeilijk afstanden te schatten van zo’n licht of van objecten in de lucht, maar toch was duidelijk te zien dat dit licht zich dichtbij bevond. In ons gezelschap was ook een stuurman die verantwoordelijk was voor de navigatie van het schip. Dat navigeren vond destijds nog plaats met behulp van een sextant, de sterren en planeten, in plaats van het gebruik van technieken als satellietnavigatie zoals tegenwoordig. Deze stuurman kon ons vanuit zijn professie met zekerheid vertellen dat dat licht beslist niet Venus was, bij lange na niet! Iemand opperde dat het dan wel een helikopter moest zijn, maar we hoorden geen enkel geluid en zagen ook nog steeds geen enkele beweging. Na zo’n 30 minuten hing het licht er nog steeds en had zich nog geen meter verplaatst, tot we opeens vanuit de richting van Marseille een kleiner, maar net zo’n fel lichtje aan zagen komen vliegen. Het vloog op gelijke hoogte als waarop het grote licht (of object) zich leek te bevinden, en vloog er recht op af. Toen het in de buurt van het grote licht kwam ging het langzamer vliegen en tot onze grote verbazing versmolten de twee ineen. Het was nu dus wel duidelijk dat het geen helikopter of iets van dien aard kon zijn.
We stonden vervolgens nog een paar minuten sprakeloos naar dat grote licht te kijken, totdat het met een onvoorstelbare snelheid schuin omhoog de lucht in schoot. We zagen een streep van licht die binnen één seconde verdween in een uitdovend puntje. Wat het ook was, het schoot zonder twijfel de ruimte in. Dit alles zonder enig geluid voort te brengen. Helaas werden we uitgelachen nadat we verslag hadden gedaan aan boord, want de overige bemanningsleden (toen nog een totaal van zo'n 40 stuks) hadden niets gezien. Later is er vaak tegen me gezegd dat als je maar genoeg over dit soort fenomenen leest, je vanzelf ook zulke verschijningen gaat zien. De feiten zijn echter dat ik destijds 17 jaar was, en net van de zeevaartschool kwam. Ik had hooguit heel oppervlakkig wel eens van de term UFO gehoord en had er nooit iets over gelezen. Behalve dan misschien een klein - waarschijnlijk een nogal skeptisch - artikeltje in de krant. Ook toen hielden de kranten – zoals dat nu helaas nog steeds het geval is - er een zeer negatieve en een skeptische berichtgeving op na als het over deze onderwerpen ging. Wat dat betreft is er dus vandaag de dag nog niet veel veranderd. Paul Harmans. |