DE BEDINIMOTOR VAN PAUL Door: Paul Harmans September 2008
Bedini heeft op dit principe zelfs patent gekregen omdat hij kon aantonen dat het een zeer efficiënte acculader is. http://www.rexresearch.com/bedini/bedini.htm#6545 Oude afgeschreven accu’s uit bijvoorbeeld auto’s, motoren en scooters kunnen door ze op te laden met deze energie (Bedini noemt het onder andere Radiant Energy of Negative Energy) weer jaren mee. Deze vorm van energie verwijdert tijdens het laden van de accu het vuil van de accuplaten en er komen tevens geen giftige dampen vrij en er wordt geen warmte opgewekt, allemaal voordelen die de gewone acculaders beslist niet hebben. Dat je met het systeem van Bedini met 1 primaire accu meerdere accu’s kunt opladen is het wonder waarnaar men waarschijnlijk niet heeft gekeken bij de patenttoewijzing, anders was er zeker (maar ten onrechte) over perpetuum gesproken en had men de zaak afgewezen. Waar
blijft de wetenschap? Vind je het bovenstaande te ver gezocht? Bedenk je dan eens hoe de wereld er uit had kunnen zien als de wetenschap de laatste 50 jaar wat opener had gestaan ten opzichte van al die exotische energievormen die wel degelijk sinds het ontstaan van het universum rondom ons aanwezig zijn, zoals oa. John Bedini en Tom Bearden overduidelijk aantonen en waar Nikola Tesla 100 jaar geleden al kennis van had. Maar ja, je mag ook blijven luisteren naar al die ontkenners die Tesla zwart maken en Bedini als een oplichter betitelen, het staat de mens vrij de kop in het zand te steken. En
Greenpeace? ‘Greenpeace is een internationale milieuorganisatie die door onderzoek, overleg en acties werkt aan een duurzaam evenwicht tussen mens en milieu.’ ‘Greenpeace heeft vertegenwoordigingen in 40 landen. Overal ter wereld laat Greenpeace milieuproblemen zien en zoekt en stimuleert de organisatie oplossingen. Greenpeace doet onderzoek, overlegt met bedrijven en overheden en voert actie. De acties van Greenpeace zijn vaak spectaculair en altijd geweldloos.’ Bron: http://www.greenpeace.nl/about
Mensen die in UFO’s geloven zijn vroeger of later zelf op zoek gegaan naar UFO-informatie die je nooit in de krant of op het journaal zal vinden. Als je die zoektocht met een dosis gezonde scepsis aanvangt, zul je al snel ontdekken dat het UFO-fenomeen maar al te waar is en dat er door bepaalde machthebbers een gigantische doofpot is opgezet. Je zult ontdekken dat de media al sinds 1953 door bepaalde geheime diensten worden ‘gevoed’ met verhalen en verklaringen die speciaal zijn opgezet om de zaak belachelijk te maken en te houden, en ervoor te zorgen dat de wetenschap, de media en de wereldbevolking vooral blijven geloven dat het allemaal onzin is wat de UFO-klok slaat en het slechts imbecielen zijn die daarin geloven. Het zal je verbazen hoeveel van je helden (wetenschappers, presidenten, astronauten, enz.) in UFO’s geloven, maar dat bewust niet aan de grote klok hangen uit angst om geslachtofferd te worden. Mensen die dus de moeite hebben genomen onder dat verchroomde laagje media-, wetenschappelijke- en politieke werkelijkheid te kijken, zijn er ook van overtuigd geraakt dat er heel wat meer zaken bewust uit het daglicht worden gehouden en dat zogenaamd betrouwbare politici en kopstukken uit de wetenschap niet altijd zo eerlijk zijn als ze zich voordoen. Feit is ook dat deze (UFO) mensen er tevens al langer achter zijn dat de wereldwijde media zo beïnvloedbaar zijn als de pest, zaken die niet in de krant of op tv mogen, komen niet in de krant of op tv! (Ja, behalve in negatieve zin!) En voor iedereen die denkt dat ik hierboven alweer onzin uitkraam: begin eerst zelf maar eens aan je persoonlijke zoektocht naar hoe de wereld werkelijk in elkaar steekt. Ik geef je een goede raad mee, zet je schrap, bouw bewust een kreukelzone onder je hersenpan in, geloof ook weer niet alles, gebruik je gezonde verstand en neem de tijd (misschien wel jaren) om je nieuw verworven wereldbeeld te aanvaarden en tracht pas dan commentaar te leveren op mensen die al langer buiten de gevestigde orde en de gebaande paden denken en handelen. Alleen behoor je dan inmiddels ook tot die mensen die door de slapende massa als idioten wordt gezien, maar daar mag je overigens best trots op zijn.
DE BEDINIMOTOR Ter
overweging Zo is het ook met de Bedinimotor die duizenden amateurs wereldwijd hebben nagebouwd. John Bedini heeft er 20 jaar over gedaan om zijn modellen te perfectioneren en zeer fijn af te stellen. Een dergelijke fijnafstelling is onvermijdelijk om de resultaten te verkrijgen die Bedini claimt te hebben. http://www.icehouse.net/john34/bedinibearden.html Om die fijnafstelling bij je zelf gebouwde Bedinimotor te verkrijgen zijn geduld en vele testruns noodzakelijk. Bedenk dat je wellicht nooit dezelfde topprestaties zal krijgen als Bedini met zijn geperfectioneerde modellen. Maar je zal zeker ontdekken dat het op zich al een wonder is dat je met een kleine 12V 1,2 Ah accu je rotor 5 uur kunt laten draaien en dat je tegelijkertijd ook nog een compleet lege 12V 1,2 Ah accu voor 80% hebt opgeladen.
Een
paar kleine opmerkingen voor het fijnafstellen Voor deze en nog veel meer tips voor de bouw en fijnafstemming moet je beslist de presentatie van Rick Friedrich bekijken: http://video.google.com/videoplay?docid=-1630339210335190736&hl=en Of zijn presentatie op DVD bestellen: http://rpmgt.org/order.html (onder de aankondiging: Feb. 2008 DVD BEDINI MONOPOLE MOTOR ENERGIZER PRESENTATION) Het zal je zeker helpen! Doe niet net als mij, ik ben met bouwen begonnen zonder goed naar deze en andere info te kijken en dat vertaalde zich in het later weer moeten aanpassen van bepaalde zaken. Ik dacht het vooraf al begrepen te hebben, maar helaas. (Hans Bruin, een trouwe bezoeker van ufowijzer, heeft verstand van elektronica en bouwt ook aan Bedinitechniek. Hij stuurde mij naar aanleiding van dit artikel nog wat opmerkingen die ik met zijn toestemming onder de desbetreffende hoofdstukjes heb geplaatst.) De
rotor Misschien zijn dat er weer teveel, maar ik was gebonden aan de ruimte tussen de eerste 5 magneten. Rick Friedrich geeft als richtlijn voor de beste afstand tussen de magneten het volgende: houdt de magneten naast elkaar, zodra je geen onderlinge beïnvloeding meer voelt is dat de afstand waarop je ze op de rotor bevestigt. Zet je ze te dicht op elkaar dan beïnvloedt de ene magneet het magnetisch veld van de ander en dat zorgt voor een mindere werking van de motor. De
spoel
De kern van de spoel moet hol zijn omdat daar de op maat gezaagde staafjes hardsoldeer (dus geen tin dat bij zachtsolderen wordt gebruikt) in moeten. Ik heb de kern gemaakt van een pvc elektriciteitsbuisje, je weet wel waar we vroeger op straat pijltjes mee in de gordijnen van de buren schoten. Ook de lengte van de kern is bij mij ongeveer 7 cm. De kern hoeft niet exact in het midden van de zijkanten van de spoel te zitten, de spoel hoeft namelijk niet te draaien, dat doet de rotor. Mooi of lelijk maakt voor de werking niet uit. De staafjes hardsoldeer knip je op maat uit een stuk of drie lasstaven (geen laselektrodes). De lasstaven zijn te koop bij enkele bouwmarkten, maar vaker bij de kleine doe het zelf winkels die gelukkig nog van alles los verkopen en nog net niet ten onder zijn gegaan aan de grote concurrent. De staven zijn ongeveer 1 meter lang en 2mm. dik en ik betaalde er hier in Dordrecht (van de Linden in de Mariastraat) 45 ct. per stuk voor. John Bedini gebruikt ze ook en maakt ze zelfs nat voordat hij ze in de kern stopt, ze gaan dan wat roesten, maar dat blijkt juist weer efficiënt te zijn. Alles bij deze techniek is nu eenmaal anders! Zorg wel dat je voldoende staafjes in de kern vastdrukt, anders worden ze er door de magneten uitgetrokken.
De
magneten Bedini en Friedrich gebruiken magneten die een stuk groter en krachtiger zijn, dat zal wellicht ook zijn uitwerking hebben op het efficiënter werken van een Bedinimotor.
Het model waarbij alleen het lampje gaat branden is nogal gevoelig voor doorbranden van de transistor of het lampje. Ik heb zelfs de 1Kohm potmeter kapot kunnen krijgen door aan iemand te laten zien dat het lampje gaat branden als je de secondaire accu afkoppelt. Het beste kun je dus meteen met twee accu’s werken en veel meer werk is het niet. Sluit dus altijd beide accu’s aan als je de rotor laat draaien want er komen behoorlijke stroompieken vrij. Zet wel het neonlampje ertussen, het werkt ook als zekering mocht er een aansluiting naar de te laden accu losraken. Geen lampje betekent in dat geval meteen een doorgebrande transistor. Wat mij wel is opgevallen, is dat als de rotor draait en de potmeter helemaal dicht staat, de 100 Ohm weerstand gloeiend heet wordt en dan zo af en toe de rotor laat stoppen. Door aan de potmeter te draaien kun je dat heet worden voorkomen, maar helemaal opendraaien is soms ook niet goed, tracht een tussenstand te vinden. Rick Friedrich heeft het over de ‘Sweet Spot’, dat is de stand van o.a. de potmeter waarbij de rotor het juiste aantal toeren draait en de pieken Radiant Energy de juiste kracht hebben. Dat is een kwestie van zoeken en testen en ik heb zelf de ‘Sweet Spot’ nog niet gevonden, maar door elke dag met mijn Bedinimotor bezig te zijn ga ik er wel meer van begrijpen. Benodigde
elektronische onderdelen Koperdraad De spoel moet dubbel gewikkeld worden met een draad van 0,4 en een draad van 0,6mm die je samen tegelijkertijd windt. Het aantal windingen moet ongeveer 850 stuks zijn. Om de benodigde lengte draad te berekenen ben ik uitgegaan van de diameter van de kern van de spoel die 16mm is, dus: 3,14 x 16mm = ongeveer 5 cm lengte voor 1 wikkeling (Pi x D = omtrek), 100 wikkelingen is zodoende 5 meter, 1000 wikkelingen is 50 meter en aangezien de dikte van de kern met daarop de eerste wikkelingen wat toeneemt en daardoor ook de lengte van elke nieuwe wikkeling, kom ik grofweg op 850 wikkelingen met de 2 x 23m draad van 0,4 die je aan elkaar mag solderen. De 0,6 en 0,7 heb ik ook aan elkaar gezet en zodoende had ik ook bijna 50 meter draad. Wees er zeker van dat je de draden goed hebt gesoldeerd, als het eenmaal op de spoel zit kun je moeilijk weer terug om de zaak nog eens vast te zetten. Let wel op dat de verschillende soldeerpunten niet op elkaar komen te liggen, dan krijg je sluiting. De draad die je koopt is gelakt en is dus geïsoleerde koperdraad. Die isolatie moet je van de twee uiteinden die je gaat solderen even afschuren met wat schuurpapier of afbranden met een lucifer/aansteker. Wat je gesoldeerd hebt hoef je niet te isoleren, als je maar rekening houdt met het bovenstaande over kortsluiting. Ik heb de spoel dmv een lange bout door de kern in een accuboormachine vastgezet zodat je niet met de hand hoeft te wikkelen. Pas wel op met het losse koperdraad, vooral met de 0,4mm, als je die namelijk uit de verpakking haalt om aan het spoelen te beginnen, zit het voordat je er erg in hebt in de knoop. Je kunt het beste met drie man het spoelen ter hand nemen. 1 persoon die de twee bundeltjes koperdraad in de hand houdt en zorgt dat het niet in de war raakt, 1 persoon die de boormachine (op lage snelheid) bedient en 1 persoon die de beide draden netjes naast en over elkaar op de kern begeleid. Wat ik aan lengte van de dunne draad overhield ten opzichte van de dikke, heb ik er maar opgewikkeld, ik ga er van uit dat zoiets geen kwaad kan. Bij Rick Friedrich zag ik een afbeelding van de spoel waarbij de kant van de spoel waarbij je geëindigd bent met wikkelen naar de rotor is gericht. Of het verschil maakt weet ik niet, maar ik had de spoel in eerste instantie andersom staan en heb het meteen daarna aangepast. Ik heb tevens gezien dat sommige bouwers van Bedinimotoren hun wikkeldraden in elkaar draaien voordat ze die op de spoel wikkelen, het zal beslist nut hebben.
De
ondergrond Het
schema van het circuit http://rpmgt.org/JoinBediniList.htm Er valt weinig over te vertellen, je zet de zaak in elkaar zoals het schema aangeeft. Misschien nog wat uitleg over de componenten en hoe je ze herkent en welke kant de juiste is. Een diode kun je vergelijken met een eenrichtingsstraat. De stroom kan er maar op 1 manier doorheen. Wat de stroomrichting is kun je zien aan de streep op de diode.
De potmeter: Van de drie pootjes die de potmeter heeft heb je er twee nodig. Als je de potmeter met de voorkant naar boven en de pootjes naar beneden houdt heb je de linker en de middelste nodig. Een weerstand heeft geen polariteit, dus het maakt niet uit hoe je die twee aansluit. Wat ook kan is met de multimeter nakijken tussen welke twee pootjes de weerstand hoger wordt als de potmeter met de klok mee wordt gedraaid. Een weerstand heeft geen bepaalde richting waarin hij gesoldeerd moet worden. http://mediatheek.thinkquest.nl/~kl010/elektro/schema%20met%20weerstand.htm Het meten van de waarde van de weerstand: http://mediatheek.thinkquest.nl/~kl010/elektro/multi-meter%20(weerstand).htm De transistor dient vooral om elektronische signalen te versterken of te schakelen, maar als je alleen wilt bouwen en weinig verstand van elektronica hebt is het enige dat van belang is welke van de pootjes nu E of B is. Op Internet zijn wel de schematische voorstellingen van transistoren te vinden die de kenners begrijpen, maar ik heb mij wild gezocht naar de onderstaande schematische voorstelling en het nergens duidelijk kunnen vinden. Dus heb ik zelf maar een foto van mijn transistor gemaakt en er de aanduidingen bijgezet: Ik heb mijn transistor op een koel-element gezet. Transistoren kunnen behoorlijk heet worden als je ze flink belast of even iets fout doet. Maar je kunt ook zonder koel-element als je weet wat je doet. Gezien mijn beperkte kennis van elektronica leek het me beter wel een koel-element te gebruiken. Doe het solderen aan de transistor zo kort mogelijk, want ook dan kan door de hitte de zaak kapot gaan. De
accu’s Je kunt bij deze techniek echter alle soorten accu’s gebruiken van 6 tot 12 en zelfs van 24 en 48V. Friedrich beveelt echter aan om met lage voltages te beginnen, zodra je meer ervaring met de Bedinimotor hebt kun je hogere voltages gaan toepassen. Het
testen Ik heb mijn 2 accu’s gelabeld als Primair en Secondair omdat ik ze niet door elkaar wil halen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig verstand van elektronica heb, het bouwen is geen punt, maar hoe en op welke punten meet je, en wat meet je? Daarom ben ik van plan om mijn Bedinimotor aan anderen uit te lenen die daar wel verstand van hebben. Wat ik wel heb gedaan is mijn primaire accu telkens opladen met een gewone 220V acculader. Mijn secondaire accu laad ik alleen met de Bedinimotor zodat die accu kan wennen aan de radiant energy. Als ik mijn volle primaire 12V 1,2Ah accu aansluit op de motor dan draait de rotor ongeveer 5 uur voordat de accu leeg is. Mijn secondaire accu die ik voorafgaand aan het aansluiten op de motor heb leeggemaakt dmv een 12V lampje, is na die 5 uur voor ongeveer 80% opgeladen. In principe is dat al na 3 uur draaien, na die tijd geeft de primaire accu niet meer voldoende input om nog meer toe te voegen. Hoe dat komt weet ik niet. De secondaire accu is nadat hij is geladen met de Bedinimotor, geladen met negatieve energie (Radiant Energy) en het is beter om die accu niet meteen om te wisselen met de primaire accu om die weer op te laden. De Bedinimotor werkt volgens Friedrich op deze wijze niet echt goed. Je kunt wel accu’s wisselen, maar dan is er een uitgebreider circuit nodig met een condensator erbij. Lampen branden goed op de Radiant Energy, maar zoals Bedini en Friedrich ook benadrukken, we weten nog niet goed wat het nu werkelijk voor energie is, we kunnen het in bestaande accu’s opslaan, maar het verschilt aanzienlijk van de energie die we normaal in accu’s stoppen. Wellicht is deze energie ook wel de energie die al het leven op aarde van nature gebruikt om gezond te blijven en ons kracht en leven te geven, mens, dier en plant hebben nu eenmaal ook de energie uit het zonlicht nodig. Door beter onderzoek naar deze Radiant Energy zou het wellicht mogelijk kunnen zijn het ook toe te passen in de gezondheidszorg. Maar dan moet de gevestigde wetenschap eerst haar scepsis overwinnen en op universitair niveau onderzoek starten en als het nodig is de bestaande natuurwetten simpelweg aanpassen, dat is geen schande als het wordt gedaan op basis van nieuwe wetenschappelijke inzichten gebaseerd op degelijke proefnemingen en herhaalt door onafhankelijke instellingen. Rick Friedrich laat weten dat je accu’s met liefde moet behandelen wil je dat ze lang meegaan. Dat houdt in dat je accu’s na het laden en ontladen rust geeft. Dus sluit niet meteen je accu’s aan als ze net leeg of opgeladen zijn. Het ontladen moet je ook zeer geleidelijk laten verlopen. In eerste instantie had ik vijf lampen die mijn kleine accu binnen vijf minuten leeg trokken, maar dat is dus verkeerd, dat sloopt binnen de kortste keren je accu. Doe het ontladen langzaam (uren) met een klein lampje en laat eventueel tussendoor de accu even op adem komen. Ik heb ook getest met een kleine 9V batterij, mijn rotor draaide daarmee 3 volle uren en mijn grote 12V 7,2Ah accu was tevens een klein beetje opgeladen. Maar wat dat exact zegt over de Bedinimotor kan ik niet vertellen, dat zal een elektronicadeskundige moeten doen. Ik wil in dit verband nog wel even verwijzen naar het stukje ‘ter overweging’ bovenaan deze pagina, je kunt met een dergelijke primitieve en amateuristische Bedinimotor niet dezelfde resultaten verwachten als John Bedini met zijn geperfectioneerde modellen, maar een kenner moet het beslist opvallen dat er ook in de Bedinimotor van de amateur onderweg ergens extra energie moet worden opgewekt. Een COP hoger dan 1.0 zal niet snel door amateurs bereikt worden, maar 0,8 is ook al behoorlijk wat!
Schrijf de gegevens van je testen op in een boekje. Bijvoorbeeld de aanvangstijd met daarbij het voltage van de primaire en de secondaire accu en aan het eind van de test de eindtijd en het voltage van de beide accu’s. Natuurlijk valt er meer te noteren als je uitgebreidere testen doet. Een buurman van mij is ook een Bedinimotor aan het bouwen en testen. Hij vertelde mij dat het magnetisch veld dat wordt opgewekt door de spoel onder spanning te zetten, zich zelfs tot op een meter afstand uitstrekt. Zijn kompasnaald reageerde er op die afstand nog op. Tevens is zijn horloge van slag vanwege het magnetisch veld van de spoel, dus wees gewaarschuwd.
Mijn
test van 8 september (2008) Testrun 8 september 2008 Start:
09:00 Tussenmeting:
13:30 Rustpauze:
14:15 Hervatting:
15:15 Stop:
16:30 Na
rustperiode: 20:30 Na 6 1/2 draaiuren is de primaire accu bijna leeg, de rotor draait nog wel, maar op een langzaam toerental. Bij de tussenmeting om 13:30, na 4 ½ uur draaien, geeft de secondaire accu al 11,85V aan. Daarna komt er niets meer bij, er gaat zelfs een klein beetje verloren. De conclusie is dat het nog niet efficiënt draait, ik moet er dus nog wat aan verbeteren. Ik weet niet of een expert iets kan zeggen over deze waardes, het meten van alleen Volts zegt niet alles.
Zodra ik meetgegevens heb die ik van anderen krijg die echt verstand van meten hebben, dan zal ik die natuurlijk op Internet zetten. De technische dienst van het bedrijf waarbij ik werk heeft grote belangstelling voor mijn Bedinimotor en een monteur van het elektrotechnische bedrijf GTI dat regelmatig voor ons bedrijf werkt, is zeer geïnteresseerd. Ik heb ook nog plannen om een grotere rotor te bouwen, zoals bijvoorbeeld een fietswiel met zwaardere magneten, of een rotor met 4 spoelen, maar daarvoor moet ik eerst op zoek naar de benodigde onderdelen en helaas ook naar de tijd voor dat alles. Trailer
"Energy from the Vacuum" deel 2 John Bedini Website
John Bedini Website
Tom Bearden Rick
Friedrich met zijn werkgroep op Yahoo Leuke
ideeën voor je eigen Bedinimotor Uitleg De
persoon met de nickname introvertebrate heeft heel wat YouTube
filmpjes gemaakt over hoe je een Bedinimotor bouwt. Onder andere: Begrijpen
hoe het Bedini circuit werkt Zoek op YouTube op het zoekwoord Bedinimotor en je vindt een gigantische hoeveelheid filmpjes over dit fenomeen. Een
website met veel informatie en foto’s Onderdelen
bestellen Lees
ook de ufowijzer artikelen over de Bedinimotor van Hans |