PRINTBARE
VERSIE
STOCKHOLM
SYNDROOM
Het
verschijnsel dat mensen zich onder bepaalde omstandigheden hechten aan
de personen die hen ernstig onrecht aandoen
Door:
Amstelerdam
augustus
2004
De
naam komt voort uit 1973 waar in Stockholm…
…een groep bankrovers zes dagen lang vier gijzelaars vast hield
en dezen bleken na afloop van de gijzeling erg op de bankrovers gesteld
te zijn geraakt. Bovendien was bij hen het idee ontstaan dat het team
bankrovers de goede partij was en de politie de slechte. Dit kan begrepen
worden als een overlevingstrategie Zonder de her-identificatie zou de
situatie niet uit te houden zijn geweest. Voorwaarden voor het optreden
van het Stockholm syndroom zijn dat de situatie als levensbedreigend
kan worden ervaren, dat het slachtoffer (overlever) het gevoel heeft
niet te kunnen ontsnappen, dat het slachtoffer geen of weinig contact
heeft met derden en dat de agressor zich soms ook van zijn vriendelijk
kant laat zien.
Dr.
John Mack zegt: "Vele abductees gaan op den duur van hun buitenaardse
ontvoerders houden." Dat is een eigenaardige houding als je in
beschouwing neemt dat veel abductees lijden aan PTSD (Post Traumatic
Stress Disorder), littekens overhouden aan de ontvoeringen en buitenaardse
technologie geïmplanteerd krijgen. Een studie naar abductees heeft
uitgewezen dat ondanks dat zij gekneusd, geestelijk en/of lichamelijk
verminkt terugkeren, ze toch liefde voelen voor deze wezens die hen
meenemen.
Gedragswetenschappelijke studies vertellen ons dat wij meer loyaal en
geëngageerd aan iets zijn dat: (wat) moeilijker, ongemakkelijk
en zelfs vernederend is. De initiatierituelen van universiteitsbroederlijkheid
en ontgroeningsrituelen van een soldaat produceren allemaal toegewijde
individuen en van grote loyaliteit naar elkaar toe. Bijna elke ervaring
waarin je wat moet doorstaan creëert een band. In een dreigende
en overlevingssituatie zoeken we naar hoop, een klein teken dat aangeeft
dat de situatie beter wordt. Wanneer een crimineel, die over het leven
van het slachtoffer beschikt, het slachtoffer een klein teken van vriendelijkheid
laat zien, ook al is dit in het voordeel van de crimineel, interpreteert
het slachtoffer dat als een positief teken. In een situatie waarin mensen
worden gegijzeld is het laten leven van alleen het slachtoffer al genoeg.
Ook het slachtoffer toestaan om bijvoorbeeld naar de badkamer te gaan
of het geven van drinken of eten, is genoeg om het Stockholm syndroom
te sterken.
Als
ik dit vergelijk met 'verhalen' die ik heb gelezen komt dit in grote
lijnen overeen met sommige abductees, vrijwel allemaal voelen ze een
soort van genegenheid voor hun abductors, maar zien enorm op tegen de
volgende 'abductie-experience'. De crimineel, in dit geval dan even
de 'alien', laat het slachtoffer leven.
Welke oorzaken zou dit nog meer kunnen hebben, dat sommige abductees
liefde of genegenheid gaan voelen voor hun abducters? Na een kleine
speurtocht kwam ik het volgende tegen op het Internet:
"Consistentie theorie/ cognitieve dissonantie"
In het kort samengevat komt het hierop neer, mensen verwachten consistentie.
Wij verwachten bij het wakker worden dat we de vloer onder onze voeten
vinden, de zon boven ons hoofd en koffie in onze kopjes. En net zoals
we dit soort fysieke consistentie verwachten, verwachten wij ook psychologische
consistentie. Als we gisteren getrouwd waren, een gezin hadden en een
baan, dan verwachten we dat die dingen vandaag in ongeveer dezelfde
toestand zijn. Op die manier hebben we dus 'mentale werelden' van onze
verwachtingen.
Als er situaties ontstaan die niet voldoen aan je mentale verwachtingspatroon
bijvoorbeeld: je verwacht een speciaal kado voor je trouwdag, maar je
krijgt een elektrische tandenborstel, dan volgt de toestand die heet:
'dissonantie'. Dissonantie is een technische term voor de cognitieve,
emotionele, fysiologische en gedragsmatige toestand die ontstaat als
dingen niet op de manier gaan zoals wij verwacht hadden. Een effect
dat ongeveer onmiddellijk ontstaat als we dissonantie ervaren is een
geestestoestand van lichte verwarring en belemmering. Interessant genoeg
beginnen we ons ook van streek en van slag te voelen, bijna alsof we
nerveus of angstig zijn. Tot slot wijzigt ook de fysiologie van ons
lichaam als we dissonantie ervaren. De hartslag gaat omhoog, de bloeddruk
stijgt en we krijgen zweethanden.
Dissonantie is een vervelend gevoel, we willen terug naar de toestand
van consistentie, terug naar waar dingen kloppen en we niet die vervelende
dissonantie hebben. Omdat mensen allemaal anders zijn, reageren we ook
anders tijdens deze toestand:
1)
Sommigen ontkennen het, doen alsof het niet gebeurt is, zij negeren
het, het is er niet, het was er nooit.
2) Overstemmen van de dissonantie. Deze keer liep het
niet zoals je verwacht had, maar alle andere keren toch wel. Het doel
hier is al die slechte dissonantie te overladen met een massa goede
herinneringen en gedachten.
3) Je stelt je verwachtingen bij. Wanneer je een 'slecht'
kado krijgt voor je trouwdag, zoals een tandenborstel, zou je je verwachtingen
kunnen bijstellen. Er zijn nog meer dagen, het is dom om je zo op te
fokken over een bepaalde dag. Deze trouwdag was niet zo bijzonder. Sommigen
noemen dit een vorm van rationaliseren.
4) Je oordeel over een gebeurtenis aanpassen. Denk
weer aan de tandenborstel. “Wauw, wat een mooie tandenborstel,"
denk je eens in hoe lang mijn echtgenoot ernaar heeft moeten zoeken.
Een
praktijk voorbeeld van 'cognitieve dissonantie' is het volgende: Uw
echtgenoot wordt handtastelijk en begint te schelden. U kunt hem niet
verlaten vanwege financiële redenen, kinderen of andere factoren.
Door cognitieve dissonantie begint u zichzelf wijs te maken dat: "hij
slaat me alleen met een open hand" of "hij heeft veel stress
op zijn werk".
Abductions
is een moeilijk onderwerp. De psychologie van de abductees ondergaat
vele veranderingen, op een gegeven moment weten ook zij niet meer wat
ze moeten geloven. Dit wordt mede veroorzaakt door 'false-memories'
die vrijwel alle abductees mentaal ingeplant krijgen. Mijn speurtocht
naar de werkelijkheid van de vele verschillende ervaringen brengen mij
naar de psychologie. Ik ben van mening dat als je dit serieus wilt onderzoeken
je eerst een aantal gedragswetenschappen eigen moet maken om op deze
manier een betere scheiding te kunnen maken tussen charlatans en de
personen die werkelijk ontvoerd worden. Sommige abductees hebben het
gevoel ‘speciaal’ te zijn en hebben een doel 'gekregen'
dat ze ten uitvoer moeten brengen. Dit zou heel goed 'cognitieve dissonantie'
kunnen zijn. Ook de liefde, begrip of genegenheid die abductees hebben
voor hun alien captors zijn moeilijk te begrijpen.
Amstelerdam
ONTVOERINGEN PAGINA